"Viljan att vara vacker är lika naturlig som åldrandet"

Dom senaste gångerna jag har tittat på tv har en reklam för skönhetsprodukter dykt upp. I reklamen säger dom bland annat det som står i rubriken och just det meningen har stört mig något otroligt. Jag har suttit för mig själv i tv-soffan och gruffat om saker i stil med "Vadå naturligt att vilja vara vacker? Som om det är naturligt om man t.ex har använt botox". Sen onsåg jag att det faktiskt inte är det påståendet jag i grund och botten stör mig på, det är ju idealen!

Tänker man tillbaka så har ju många människor i många olika tider på olika sätt försökt göra sig fina/vackra enligt den tidens normer, inget fel med det förutom att det är just normer. Och normer skiftar. Jag förstår helt och fullt att man vill göra sig fin på olika sätt och jag tänker inte förvägra någon människa att klä sig, sminka sig och se ut som hen vill men jag tror att många inte inser att det faktiskt är skiftande ideal vi strävar efter.

Förut, när jag inte sminkade mig speciellt ofta (eller ens var intresserad av smink), gjorde jag mig vacker genom att duscha, fixa håret och sätta på mig mina finaste kläder. Samtidigt gick jag i en klass där vissa av eleverna gick upp klockan 05:00 varje morgon för att hinna med sina skönhetsrutiner innan skolan.

Jag säger inte att det är fel att göra det och att så som jag gjorde är det enda rätta, absolut inte. Det jag försöker få fram är att likväl som mitt och deras handlande kan ses som extrema motpolser så måste dom, och allting däremellan, få finnas. Mitt ideal är att en människa ser, beter sig och är som hen vill utan att behöva höra att man är en bimbo, korkad, äcklig mm.

Alla har rätt till sin kropp utan dömanden från omgivningen!

Kommentera här: