Du är snygg så länge du inte ler

Socialminister Göran Hägglund tycker att tandvården är lagom subventionerad och säger "Om man jämför med att gå till frisören så är det relativt billigt att gå till tandläkaren" till Sveriges Radio.
Det här uttalandet fascinerar mig, som har haft enorma problem med tänderna ända sen jag var liten, väldigt mycket.

På flera år var jag varken hos tandläkaren eller frisören eftersom jag inte hade råd med någotdera men ganska nyligen har jag faktiskt varit på båda ställena.
  • Hårklippingen fick jag i present av en kompis, det kostade ca 250 kronor.
  • I förrgår var jag hos tandläkaren och lagade en tand, det kostade 290 kronor.

Så ja, Hägglund kanske inte har helt fel? Tandvården är visserligen inte billigare i jämförelse med frisören men dom ligger ju i alla fall i samma prisklass.

Men sen så börjar man tänker efter. Att det kostade 290 kronor för mig hos tandläkaren i förrgår beror på att dom drog av min "tandvårdscheck" som var på 300 kr vilket gör att tandläkarbesöket egentligen kostade 590 kr.

 

Helt plötsligt kan jag klippa mig två gånger och ändå få pengar över för detsamma som tandläkarbesöket kostade.
För kostnaden av mina två nästkommande tandläkarbesök kan jag klippa mig 13 gånger.
Men jag tror att jag förstår hur Hägglund tänker, man måste ju liksom gå till frisören.

 

Är man i något åtgärdsprogram via Arbetsförmedlingen kan man ju inte dyka upp på arbetsintervjuerna man blir tvingad att gå på och se ut hur som helst i håret, det kan ju ge ett dåligt intryck.
Håret är ju synligt hela tiden men tänderna kan man dölja.

 

På en arbetsintervju ska man vara snygg och det är ju precis det du är.
Kom för Guds skull bara ihåg att inte le!

1 Tristessa:

skriven

Läste att han och alla andra har gratis tandvård i regering. Antagligen får de bekosta frisörerna själva och tycker att det är dyrt i förhållande till deras lön el nått :o

Kommentera här: