ADHD-Medicin

Adhd-medicinering är väl alltid en mer eller mindre het potatis. Det snackas om att det minsann är amfetamin, att man drogar ner barn och jag vet inte vad.

Men! Det är inte speciellt ofta jag hör dom som faktiskt har adhd och/eller medicinerar uttala sig. Det är för det  mesta en massa "förstå-sig-påare" som talar om vad som är bäst för någon med adhd och hur den med adhd ska hantera sin livssituation. Detta när den som tycker inte har någon erfarenhet alls hur livet kan te sig med något för adhd. Eller så jämför dom med någon bekant som har adhd och glömmer helt bort att alla med samma diagnos inte alls behöver vara lika. (Se mitt tidigare blogginlägg om just detta fenomen)

Idag kom jag över en länk till en radiointervju som min kompis Therese mamma gjort som handlar om just adhd-medicin. Psykologen som också har intervjuats säger att det är oetiskt att inte erbjuda medicinering och jag håller fullständigt med henne.

Men! Innan ni hoppar på mig och påstår att jag vill droga ner barn kom ihåg att hon sa att det är oetiskt att inte erbjuda medicinering. Inte att det är oetiskt att inte medicinera. När den erbjudna personen fått erbjudandet så står det den personen och/eller vårdnadshavare fritt att välja bort medicinering.

Skulle du tycka att det var okej att inte erbjuda kryckor till någon som har brutit benet för att du bestämt att hen minsann ska kunna klara sig utan kryckorna?
1 [email protected]:

skriven

När det gäller vuxna förstår jag inte alls problemet med att erbjuda, alltid. Barn är jag bara lite mer osäker på för jag märker ju själv hur mycket biverkningar man kan få och så tänker jag att små barn där hjärnan växer kanske upplever det på ett helt annat vis, påverkar mer el att de tror att biverkning är endel av dem, men då tänker jag på alla mediciner inte bara ADHD.

Kommentera här: