Kontrollfreak

Ibland undrar jag hur det skulle vara att leva utan att behöva ha benkoll på precis allting hela tiden.
Att inte behöva skriva upp allting och sedan följa listorna slaviskt. Och att dessutom slippa känna stressen över att hinna med allting på listan.

En del i problemet ligger antagligen i att jag är perfektionist, det jag gör måste alltid bli perfekt, annars duger det inte. Min omgivning har påpekat det för mig ett flertal gånger och det är någonting jag jobbar Men..
Den allra största boven i det här är min adhd. Den ställer till det för mig och gör att om jag inte följer en hyfsat strikt rutin varje dag så kommer någonting att bli galet.

Många tänker att mina rutiner beror på min Aspergers men jag skulle säga att så inte är fallet. Aspergare brukar beskrivas som rationella och strukturerande så hade det bara varit den hade jag antagligen varit nöjd med mina rutiner. Men det känns lite som att min "adhd-sida" och "Aspergers-sida" bråkar.

Adhd:n skriker ut hur trist det är när ingenting nytt händer och allting är likadant samtidigt som Aspergern försöker strukturera upp allting. När folk säger till mig att dom inte skulle kunna tro att jag har adhd skulle jag så gärna vilja låta dom spendera en dg i mitt huvud. Jag tror ingen neurotyp skulle klara av det.

Ja, jag har en dålig dag idag och jagvet inte hur jag ska stå ut med det.
Det är ju inte direkt så att det kommer bli bättre..

Kommentera här: