Svar till Lovely Lina

Lina undrar på sin blogg vad "alla genusfantasters" mål är och uppmaar läsarna att svara i antingen en komentar på hennes blogg eller i ett inlägg på ens egna blogg. Jag valde, uppenbarligen, det senare alternativet.

Eftersom feminismerna varierar lika mycket som dom som tillskriver sig epitetet feminist, likväl som dom som inte använder det epitetet så kan jag självklart inte tala för alla utan bara mig själv. (Nu bortser jag från dom som är intresserade av genus men inte kallar sig feminister)

Jag har egentligen inget klart uppsatt mål med att vara feminist men jag tror att jag skulle ane mig ha uppnått mitt mål när:

  • Jag slipper bli bedömd på förhand utefter hur en kvinna ska vara
  • När männen också slipper samma sak som ovan
  • När alla människor på jorden har samma skyldigheter, rätigheter och möjligheter oavsett vem eller vad man är

Det här är dock mina mest grundläggande krav, det finns massor av annat jag också skulle vilja uppnå, men alltså minst detta. Frågor på det?

Kommentera här: