Att nöja sig med det man har

Många gånger när man är deppad får man höra att det kunde ha varit värre och att man ska vara nöjd med det man har. På ett sätt kan jag förstå den tanken men samtidigt vänder jag mig emot den, jag tror att det kan vara farligt att nöja sig helt med det man har.

Jag tror att människan i sin natur är en nyfiken och driven varelse, om vi inte hade varit det hade vi aldrig utvecklats, hade vi nöjt oss med det vi hade så hade vi fortfarande suttit där i grottan framför en brasa iklädda pälsar men det är ju inte riktigt så verkligheten ser ut idag.

Nu har jag inte materiellt välstånd i tankarna när jag skriver detta utan det kan vara vad som helst. Det finns t.ex alltid nya saker att lära sig, nya böcker att läsa, nya människor att träffa och en massa annat.

Det finns mycket jag ser fram emot och för tillfället känns nästan varje dag i mitt liv som ett eget, nytt litet äventyr.
Den känslan vill jag aldrig förlora..
1 Tristessa:

skriven

Även om känslan i bland kan slå mig att jag har saker att vara väldigt nöjd över i mitt liv så avskyr jag att höra andra säga så till mig. läste just ett blogginlägg som jag tycker påminner om det du skriver här, fast en annan vinkel/ämne eller nått.. http://tildaf.wordpress.com/2012/03/14/men-tank-pa-barnen-i-afrika/#comment-1064

Kommentera här: