Vegetarisk(a) mat(kassar)

När jag hörde att årets julkapp spåddes bli matkassar som levereras hem tänkte jag att det egentligen inte var så konstigt. När jag bodde i Stockholm hände det att vi beställde mat på nätet och fick den hemlevererad. Den möjligheten finns inte i den stad jag bor i nu men däremot finns det ett företag som levererar hem matkassar här.

Jag har varken bil eller körkort vilket gör det svårt för mig att storhandla så jag gick in på företagets hemsida och kollade. Dom erbjöd inget vegetariskt alternativ alls utan allting innehöll kött.

Men man lagar ju maten själv, är det inte bara att låta bli att använda just köttet?
Nej, det är det inte. Recepten är ju baserade på kött och då finns det inte tillräckligt med andra ingredienser som jag kan laga bra vegetarisk mat på. Dessutom skulle jag få gå och handla då vilket tar bort hela iden med att få maten hemlevererad.

Utbudet vad gäller snabbmat börjar bli bättre. Det är inte all the way there än (enligt mig) men det börjar ta sig så smått. (Jag gillar inte falafel och vill man inte ha pizza finns det oftast inte mycket annat vegetariskt att välja på)

En annan sak som förbryllar mig är hur den vegetariska maten kan vara dyrare. För ett tag sen hade jag bråttom och skulle köpa något jag kunde värma i micron. Jag hittade färdig broccoligratäng men innan jag tog en dubbelkollade jag att det inte fanns kött i. Jag upptäckte då att det märke sålde två olika "versioner" av broccoligratäng, den ena med kött i och den andra utan. Den utan kött var dyrare än den med!
Jag förstår det verkligen inte! Kött måste ju vara en av de dyraste råvarorna som finns så hur kan någonting bli dyrare av att man tar bort det?

DN skriver i en trendspaning inför 2012 att det blir allt vanligare att välja vegetariskt i olika former. (Djurens Rätt skriver mer utförligt om det + mer på sin blogg) Och nu undrar jag, varför ökar inte det vegetariska utbudet i samma takt?

Jag är säker på att det finns pengar att tjäna för det eller dom företag som skulle ta täten för ett sådant initiativ. För att inte nämna all goodwill företaget/-en skulle vinna från "vegmänniskorna" och vilken potential det finns för att öppna ögonen på även de mest inbitna köttätare.

Det är första dagen på ett nytt år och jag hoppas på att jag om 364 dagar inte ska behöva upprepa detta inlägg.
1 Barnens Hjältar:

skriven

Tack för kommentaren :-)

De kom fram bägge två, ibland strular blogg.esse som du säkert märkt. Mys med kissekatt är nog så bra :-)

2 Tristessa:

skriven

När vegmaten är dyrare är något väldigt sjukt, hur illa plågade är inte de djuren kan man undra. Jag får inte ihop det.

Väntar förövrigt på att de skall börja med såna där matkassar för vegetarianer, borde ju finnas för länge sedan, en affärsidé kanske?!

Kommentera här: