Tystnad tack!

Under mitt uppsatsskrivande idag tänkte jag på hur tyst det var. För mig är tystnad i princip en synonym med tråkigt så jag satte på lite musik. Men då hände någonting, på ett ögonblick tappade jag den lilla koncentration och tankeverksamhet jag haft innan. Jag kunde helt plötsligt inte ens komma på fem nyckelord som ska finnas med i uppsatsen. Fem ynka små ord!

Jag kunde inte heller komma vidare med det jag skulle skriva, hitta ett citat i en bok när jag letade mm. Men det har inte alltid varit på det här sättet, jag verkar ha blivit mer och mer känslig för störande moment ju äldre jag blivit. Jag trodde att det skulle bli tvärtom efterhand som jag lärde mig hur jag fungerar. Tydligen inte.

Det är inte bara det att jag störs av ljud, om jag har fel sorts kläder på mig (såna som skaver, är obehagliga mm), håret inte är uppsatt, glasögonen är smutsiga, det är stökigt i lägenheten och en hel del annat kan jag bara inte plugga och/eller koncentrera mig.

Jag vet inte om det här är vanligt när man har adhd eller om det bara är jag som överreagerar?
Det är hur som helst otroligt störande eftersom jag inte kan utnyttja håltimmar i skolan för att plugga på. Och när det dessutom ibland krävs en hel massa tid för att jag ska få allting perfekt innan jag ska plugga, tid som jag hade kunnat plugga på, stiger frustrationen till max.

En sak vet jag dock väldigt säkert just nu. Det är att nästa person som säger till mig att det bara är att koncentrera mig, att jag måste lära mig organisera eller något liknande när jag uttryckligen sagt att jag inte kan eller att det inte är så bara för mig kommer få en smäll.

Kommentera här: