"Jag har en teori!"

Vad gäller diagnosticering av Aspergers syndrom så är det en kraftig slagsida åt det maskulina hållet.
Jag har hört flera undra varför men, jag har en teori! (Läses med Vanheden i åtanke)

Kvinnor uppfostras många gånger mer socialt än män. Tjejer får lära sig hur man leker i grupp, att uttrycka sina känslor mm medans killar inte får det. Jag tror därför att även om en tjej och en kille har samma grad av Aspergers så märks det mer på killen eftersom han inte har samma verktyg i grunden.

Killar bedöms också ofta individuellt när grupptillhörigheten ofta är av stor vikt för tjejer. Medlemmarna i en grupp stöttar gärna upp andra medlemmars "svagheter" (medvetet eller omedvetet) då dom inte vill att det ska avspegla sig tillbaka på dom själva. Så många gånger täcker nog tjejer upp för sina kompisar som begår "sociala misstag".

Detta är ju som sagt bara en teori jag har men finns det någon därute som känner att den kan stämma?

Kommentera här: