Låt bli mina pannkakor köttätare!

Fler än en gång har jag stött på diskussioner där köttätare undrar varför dom som äter veg äter mat som har samma form som "köttmat". (t.ex korvar, vegburgare etc)

Första gången jag stötte på det trodde jag att det bara var en engångsgrej men efter det har det dykt upp flera gånger. Och jag bli lika förvånad varje gång. Varför? I'll tell you why..

  • Vissa former har vissa namn, det förändras inte beroende på innehållet
  • Det skulle vara sjukt mycket krånligare att ha ett till "matspråk" bara för vegmat
  • Har du någonsin hört en vegetarian klaga på att köttätare äter t.ex pannkakor? (Som är lakto-ovo-vegetariska)

Det här är en så löjlig diskussion att jag bara har en sak att säga. Släpp det nu!

1 Söderbergskan:

skriven

Dessutom är mat en viktig del i vår kultur. Vi är uppvuxna i ett samhälle där köttätande är norm och de allra flesta har blivit vegetarianer först i tonåren eller i vuxen ålder. Det är inte så konstigt att vi vill ha mat som påminner om den vi vuxit upp med, samt att det är väldigt bekvämt då de flesta recept är av just kötträtter. Varför skall inte vegetarianer få vara lika bekväma som de köttätare som köper en färdig köttbit?

2 [email protected]:

skriven

Påminner om en diskussion på Facebook, är du med i den tro?

3 Hannah - Id est:

skriven

Jag håller med dig Säderbergskan.



Tristessa: Jag deltar inte i någon diskussion alls på Facebook så jag är inte med i den. :) Men det låter som en intressant diskussion. :)

Kommentera här: