Medvetna val!?

Jag satt och tittade på priser på kattförsäkringar idag (Ja, ja, jag vet. Jag är en dålig matte som inte har försäkrat henne än) och insåg då att det skulle kosta mig mindre per månad att försäkra katten än vad min hemförsäkring kostar! Det är väl egentligen ingen "ond konspiration" från försäkringsbolagens sida men jag tycker ändå att man med detta som grund kan påvisa hur samhället tänker.

Det var också rätt intressant när vi på religionslektionen pratade om halal- och koscherslakt och flera personer sa saker i stil med "Usch vad hemskt! Jag vill inte höra!". Sen var det lunch och det åts kött för glatta livet samtidigt som jag får frågan om hur jag kan klara av att vara vegetarian.

Saken är den att om jag skulle börja äta kött igen skulle jag åtminstone veta hur det gått till innan maten hamnat på min tallrik, jag skulle alltså göra ett medvetet val!

Är det någonting jag inte kan förstå mig på så är det människor som bara kör på i samma gamla hjulspår hela tiden och konsekvent vägrar att ta till sig (ny) information. Det kan hända att du "måste" ändra dig efter att ha letat fakta men det kan ju faktiskt också hända att du blir mer övertygad om att din åsikt är helt riktig.

Men jag antar att det är bekvämare att leva i sin lilla bubbla och inte behöva tänka alls.
1 Tristess:

skriven

Jag blir lite smått överraskad och kanske även besviken var gång jag märker hur andra dels är i en bubbla men även vill vara kvar i den trots de får upplysning.

Kommentera här: